2010. május 5., szerda

Jóga és én :)

Sokan tudjátok, hogy jógázom, ezért gondoltam erről is írok nektek. Másfél évtizede érdeklődöm a jóga iránt, de ez az érdeklődés elég rapszodikus. Van, hogy naponta jógázom hosszú hónapokig, aztán néhány hónapig még egy Napüdvözletet sem csinálok meg. Most lassan két hónapja a naponta jógázom szakaszban vagyok. :) Az a baj, hogy kicsit a végletekre hajlamos vagyok, és vagy minden nap jógázom, vagy egyáltalán nem. Általában olyankor szakad meg a jógázási folyamatom, ha mondjuk elutazom nyaralni, vagy tanulni hosszabb időre, és kimarad pár hét a gyakorlásból. Ilyenkor kiesik a napi rutinból, és lusta vagyok visszatérni rá, legalábbis nem azonnal szoktam visszaállni. De most örülök, hogy abban a szakaszban vagyok, amikor jógázom minden nap, és ilyenkor arra vágyom mindig, hogy az elmúlt 10-15 évvel ellentétben most ne legyen a nem jógázom szakasz, ha ki is esik egy kis idő, tudjak gyorsan visszarázódni.

Kipróbáltam már többféle stílust: Hatha, Bikram, Agni jóga és most az Ashtanga felé kacsintgatok. Jelenleg reggelente jógázom kb. 25-50 percet. Ez nem csak ászanákból áll, hanem légző és relaxációs gyakorlatokból is. Néha nem könnyű rávennem magam, de miután elkezdtem, már élvezem, és szívesen csinálom. Utána pedig jó érzés, hogy nem maradt ki, sikerült erőt vennem magamon. Reggelente még elég kötött vagyok, nem ez a legjobb időszak ilyen szempontból, azonban az elmém ilyenkor sokkal alkalmasabb rá, mert még nem cikázik ezer felé a napi nyüzsiben, kevesebb ideig tart, míg ráhangolódom. Ha gyorsan akarsz sikerélményt, akkor javaslom a hot jógákat, mint a Bikram, Agni és a Hot Ashtanga. A melegben sokkal hajlékonyabb vagy, és könnyebben meg tudsz csinálni dolgokat. Csak aztán ne omolj össze, mikor egyik nap úgy döntesz, hogy inkább reggel és otthon jógázol, mert nagy lesz a különbség.

A jóga ászanák gyakorlásánál törekedni kell arra, hogy ne csak a hajlékonyságra menj, hanem az erőre is. Ez utóbbi nekem nagy mumus, még egy nyamvadt fekvőtámaszt sem tudok normálisan lenyomni, de most beláttam (ennyi idő után), hogy nagyon fontos, hogy az erő és a hajlékonyság is harmóniában legyen egymással. Ezért most a Napüdvözlet (Surya Namaskara) ashtangás változatára váltottam pár napja. Mondanom sem kell, hogy amikor fekvőtámaszba kell hátra ugrani, az olyan béna, hogy néha saját magamon nevetek közben. De legalább mókásan indul a reggelem. J

Mindenkinek csak ajánlani tudom a jógát. Napi pár perc már meghozza az eredményt, és jól fogod érezni attól is magad, hogy ma is tettél valamit azért, hogy egészséges legyél.

Mosolygós napot!

Lili

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése