2010. január 31., vasárnap

Betegség :)

Nem hiszek a véletlenekben, abban, hogy valami ok nélkül történne velünk, ezért abban sem hiszek, hogy a betegség is mindenféle ok nélkül köszönt ránk időről időre. A szervezetünk szerintem nagyon intelligens, és rengeteg dolgot jelez számunkra, ha figyelünk rá, de ezt gyakran nem tesszük.
Egy kicsit elkanyarodnék, mert eszembe jutotott erről valami. Milyen érdekes, hogy egy csomó dolgot tudunk, hiszünk benne, és időről időre újra és újra elfelejtjük, majd újra és újra felfedezzük. Például tudom, hogy adott helyzetet mondjuk "A" módon kellene kezelnem, és ezt meg is teszem egy ideig, majd észrevétlenül visszatérek a "B" módszerre, pont arra, amin korábban változtatni akartam, merthogy az "A" módszert jobbnak ítéltem. Észre sem veszem, eltelik egy kis idő, vagy nem is olyan kicsi, és beugrik, hogy ajjajj, nekem nem ez a jó viselkedési minta, hanem amaz, és megint megpróbálom követni. Persze lehet, hogy az eredeti, megváltoztandó viselkedésem már nem olyan drasztikus, és finomodott a másik módszer hatására, de még akkor is visszatér.
A betegség sok dologra figyelmeztet. Tapasztaltátok már, hogy amíg munka van, addig talpon vagytok, majd jön egy karácsonyi szünet, vagy egy hosszú hétvége, és rögtön betegek lesztek? Ez rám nagyon jellemző, mert borzasztó nagy a kötelességtudatom, és nem engedem meg magamnak azt a "luxust", hogy akkor legyek beteg, ha dolgozni kell. Aztán amint van alkalmam pihenni, a betegség rögtön ágyba is kényszerít, mondván, na most már elég a sok hajtásból, ideje regenerálódni. Erre amúgy is hajlamos vagyok, mármint arra, hogy nem veszem észre, mennyi a sok, és csak akkor gondolkozom el rajta, amikor kényszerpályára kerülök, azaz szobafogságba, mert náthás leszek, vagy arcüreggyulladásom lesz stb.
A másik dolog, ami nálam elő szokott fordulni, és emiatt járok foniátriára, az a hangom. Egy-egy napra néma leszek, nem jön ki hang a torkomon. Ez nem mindig egy nap, van, hogy 3-4, az eddigi rekord 15 nap volt. Ennek szerintem több lelki oka is lehet, megfigyeltem már, hogy mikre reagál így a szervezetem. Van, hogy nagyon karakánul, túlságosan is határozottan nyílvánítok véleményt, akkor is, amikor jobb lenne, ha befognám a számat... Ebben már sokat fejlődtem, legalábbis bízom benne. :) Aztán az is előfordul, hogy nehezemre esik kimondanom érzéseket, gondolatokat, nem akarok konfrontálódni számomra kedves emberekkel. A harmadik ok pedig általában az, ha vissza akarok vonulni a külvilágtól, kicsit be akarok fordulni, mert sok a pörgés, sok a kommunikáció, nyugalomra vágyom.
Gyakorlatilag ilyen-olyan módon megteremtjük magunknak, amire lelkileg szükségünk van, csak néha ehhez a testünk szolgáltatja az "alibit". Miért írom, hogy alibi? Mert nem vagyunk elég tökösek, figyelmesek magunkkal szemben, és nem merjük azt felvállalni, hogy valami kell nekünk, ami esetleg nem egyezik a környezetünk elvárásaival, vagy igényeivel.
Persze egy-egy betegségnek millió oka lehet, lelki oldalról is, én a saját tapasztalataimat tudom csak leírni ezzel kapcsolatban. Az ajurvéda szerint, ha jól emlékszem, akkor a testi tünet egy betegségnél már az utolsó, talán 6. vagy 7. szakasz. Ez elég elgondolkodtató szerintem. Lehet, hogy évek óta cipelünk dolgokat, amik közben emésztenek minket, és csak akkor vesszük észre, ha egyáltalán észrevesszük, ha már lebetegedtünk.
Még egy érdekes gondolat jutott eszembe, az, hogy a férfiak hogy kezelik a betegséget. Kétféle férfi típust ismerek. Az egyik, aki figyelmet és szeretetet próbál provokálni ezáltal is, és ha tüsszent kettőt, már nagyon betegnek érzi magát. A másik típus az, aki bagatellizálja a betegségét, mert úgy érzi, hogy ezáltal nem férfias, hanem gyenge. Ez utóbbi hülye, már bocsánat, mert egyáltalán nem ciki egy férfi számára sem, hogyha beteg. Nem ettől férfias valaki, és nem ettől erős. Mi nők pedig igenis szeretünk gondoskodni, sőt, talán a gondoskodás által sokkal jobban ki tudjuk fejezni az érzéseinket, mint bármi más által. Azaz, ha a szervezeted jelez, hogy beteg vagy, akkor ez ne legyen kínos számodra, hanem hagyd, hogy törődjenek veled, hogy kipihend magad stb.
Most gondolatindítónak erről ennyi, de ahogy minden más írásommal kapcsolatban, itt is szívesen olvasom a hozzászólásaitokat, leveleiteket.
Mosolygós, egészséges napokat!
Szeretettel:
Lili

3 megjegyzés:

  1. "Thorwald Dethlefsen: Út a teljességhez, avagy a betegség jelentése és jelentősége" c. könyv pontosan erről szól.
    És mennyi igazság van benne!!!
    Évek óta küzdök a folyamatos megfázásokkal, és most már azt is tudom, miért mondtam egyszer, hogy inkább még egy szülés, mint egy háromnapos torokfájás... :))))
    Van min dolgozni...

    VálaszTörlés
  2. Amikor felborul az egyensúly, az bizony mindig arra késztet, hogy magamba nézzek, vagyis hasonlóképp gondolkodom a betegségek kapcsán. Ilyenkor azonban hajlamos vagyok arra is, hogy elszontyolodjak: én vagyok felelős az állapotomért, nekem kell megoldanom, mégsem mindig tudom, illetve már megint beleestem, hogy lehetek ilyen ügyetlen...

    Ilyenkor szokott segíteni Ancsel Éva, hogy ne haragudjak magamra:
    "Az életnek vannak ismerői. De a sajátjához szerencsére mindenki dilettáns. Szerencsére, mert "szakszerűen" élni embertelen."
    Persze, ez koránt sem jelenti azt, hogy nem törekszem, csak hát a tapasztalatot elég nehéz megspórolni, tehát bénázgatok egy darabig :DD. És ez teljesen rendben van.

    Húú, ez elég sűrűre sikerült, de talán érhető. A házi bölcsességekkel meg tele van a padlás, tudom, de ez volt az első gondolat, amit az írásod felidézett.

    Sz :))

    VálaszTörlés
  3. Bejegyzésed láttán, azonnal előjött belőlem a tavalyi érzés, mikoris egy hétre teljes némaságra ítéltettem:)
    Átértékelődik ilyenkor sok minden az emberben mikor alapvetőnek vélt képességeit nem használhatja (na igen felértékelődött számomra az msn használata :)))).
    Viszont vicc nélkül kb.egy évvel ezelőtt betegeskedtem hónapokon keresztül, nagyon nehezen épültem fel, melyből két hét "szobafogság" is lett, majd rekedtség, kis idő után pár nap újbóli némaság, azaz folyamatos visszaeső voltam:)
    Borzasztó érzés, hogy megszólalnál és nem tudsz, persze voltak próbálkozásaim, barátaim , családom örömére:)

    Pozitív ember lévén próbáltam a jó oldalát nézni, volt időm olvasni, pihenni.
    Sikerült elolvasnom azokat a könyveket melyeket már rég megvettem, viszont miután felvettem a tempót "e rohanó világgal" nem volt időm.
    Na akkor volt...:)

    Hiszem én is, hogy minden okkal történik, mégha ott, akkor a pillanatban nem is tudjuk miért...
    Kapunk figyelmeztetést, és ha továbblépünk rajta, kapunk mégegyet, mégegyet...

    Igaz én tudtam miért kell főként lelkileg regenerálódnom, viszont "könnyebb" volt tenni-venni folyamatosan és terelni gondolataimat.Meg is lett az eredménye.
    A figyelmeztetéseket mellőzvén az élet megállj-t parancsolt nekem.
    És amikkel nem akartam szembenézni, rákényszerültem, hogy megtegyem, szerencsémre sokat segítettek a barátok, a család vidámsággal,valamint könyvek általi jó tanáccsal.

    Egy kedves barátnőm hívta fel a figyelmem a következő könyvre: Louise Lottay Éld az Életed!
    Szeretem az ilyen tipusú könyveket, rengeteg igazság, útmutatás van bennük.A betegségemmel kapcsolatosan tökéletesen leírta a problémát, melyet olvasava megerősödtek bennem érzéseim.Akkor csak az aktuális rám vonatkozó részt olvastam el, és megbeszéltük majd megkapom, viszont elfelejtődött.
    Mikor elolvastam az írásod rögtön eszembe jutott, hívtam is a barátnőmet, hogy szeretném kölcsönkapni, azonnal:)))
    Jó érzés volt gondolataimat, tapasztalataimat soraid által "újraélni"!
    Szeretetteljes, szép napokat kívánok!!!:)

    VálaszTörlés