2012. március 6., kedd

Idegen szavak

Már többször akartam erről a témáról írni, de valahogy soha nem maradt rá idő. Én szeretem az anyanyelvem, és bár beszélek másik négy idegen nyelvet, törekszem arra, hogy magyarul fejezzem ki magam. Nagyon sokszor tapasztalom, hogy rengeteg idegen szót használunk, a kelleténél jóval többet, és gyakran bizony hibásan... Ez engem zavar, vagy inkább nem helyeslem. Ha magyarul akarunk beszélni, akkor tegyünk így! 

Amikor a szociológia szakot kezdtem, el voltam képedve, hogy mennyi idegen szót használ ez a szakma. Természetesen nem azt mondom, hogy a szakmai beszéd is legyen tökéletesen magyarosítva, mert vicces lenne pl. egy orvosnál ezt bevetni, meg sem értenék egymást. Az azonban tény, hogy még a szakmai nyelveket is lehetne sokkal inkább magyarrá tenni, de nem is ez most a lényeg, én arra gondolok, amikor a köznapi beszédben használunk teljesen fölöslegesen idegen szavakat. Azt érzem, hogy sokan azt hiszik, hogy intelligensebbnek fognak tűnni, ha ilyeneket használnak. Hát az én szememben biztosan nem, mert nálam az IQ egyik fő összetevője, hogy tudjon az ember helyesen, a saját anyanyelvén beszélni. Az ilyen szavak pedig, mint pl. a beinvesztál, nálam nem nyerők. Nyelvtanilag is helytelen, hiszen így azt jelenti: bebefektet... 

Olyan jó lenne megőrizni amit lehet a nyelvünkből... 

Na mindegy, ezt csak úgy megjegyeztem. :)

Szép napokat!
Lili

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése