2012. március 15., csütörtök

Elvárások nélkül


Ma szembetalálkoztam egy olyan idézettel, aminek ez volt a lényege: élj elvárások nélkül, és nem érzed becsapva magad. Ezen elgondolkoztam, hogy vajon lehet-e, sőt, kell-e elvárások nélkül élni? Persze, egy ideális világban, ideális körülmények között, biztosan megvalósítható ez, de vajon a mi világunkban? Valóban egyetértek azzal a mondandóval azonban, hogy ha nem vársz el dolgokat, nem is ér csalódás, és nem is érzed becsapva magad, nem fordulhat elő, hogy morcos leszel, mert úgy érzed, hogy csak adsz, de ezt nem viszonozzák. 

Mit lehet elvárni szerintem, és mit nem? Úgy gondolom, hogy pl. a munka nem működik elvárások nélkül. Azaz micsoda káosz lenne a Fuerte-ben, ha nem várnám el az asszisztensemtől, hogy időben elvégezze a feladatokat, és ne csak akkor dolgozzon, amikor kedve van hozzá, és ne csak azt végezze el, ami neki éppen tetszik. Azaz munka fronton kell az elvárás. Vagy mi lett volna a tánccsoporttal, ha nem várom el, hogy minden héten ott legyenek a próbákon, és gyakoroljanak, komolyan vegyék a közös célokat stb.? Hát biztosan nem értünk volna el ennyi mindent, amit sikerült másfél év alatt…

Azonban az is fontos, hogy kitől mit lehet elvárni, és mit nem. Nem magunkból kell kiindulni, hanem a másik személyiségéből és képességeiből. Erre szokták mondani, hogy mindenkit arra kell használni, amire alkalmas, és valóban. Megszakadhatok, hogy olyan dolgot bízzak valakire, aki erre nem alkalmas, más meg vidáman, pillanatok alatt kész van vele. Nem érdemes görcsölni, és energiát pazarolni ilyen dolgokra. Tudni kell, hogy ki mire képes, mire alkalmas, és mire nem.

Mit nem lehet azonban elvárni? Szeretetet, tiszteletet, megbecsülést, megértést, azt, hogy értékeljenek, támogassanak stb. A baj csak az, hogy sokszor pont ezekért a dolgokért dolgozunk, vagy máshogy fogalmazva, tesszük a dolgunkat. Nehéz úgy létezni, hogy ha ez a motiváció, és nem a pénz. Sajnos én pont ilyen vagyok. A pénz nem tud motiválni, örülök, ha van, nem erről van szó, nem vagyok álszent, de borzasztó konfliktusba tudok magammal keveredni, ha úgy érzem, hogy nem csinálnám, ha nem fizetnének érte.

Tudom, hogy ez idealista hozzáállás, hogy olyan dolgokat szeretnék csinálni az életben, amit akkor is szívesen csinálnék, ha nem kapnék pénzt érte, de ezt hála a kiváltságos Sorsomnak, az életem nagy részében sikerült megvalósítanom. 

Azonban pont ebből adódnak problémáim, és ezért esek időről időre pofára, ezért szembesülök azzal, hogy az emberek mennyire hálátlanok tudnak lenni, mennyire önzők sokszor, és milyen baromi egoisták. Ha nem pénzért dolgozom, sokszor ingyen csinálok dolgokat, vagy pl. a tánccsoport még nekem került pénzbe, hogy tanítsam őket, és havi minimum 40, de inkább 60 órámba, szóval ha nem anyagi jellegű a viszonzás, akkor is azt gondolom, hogy kell lennie energiacserének, egyébként hosszabb távon nem működnek a dolgok. Azaz egy jó dolog úgy lesz hosszú távon jó dolog, és úgy lesz mindenki boldog, ha létrejön az energiacsere, azaz adunk, de kapunk is. Mit kaphat az az ember, jelen esetben én, akit nem érdekel a pénz? Megbecsülést, figyelmességet, tapintatot, támogatást a nehezebb időkben, emberi hozzáállást. 

Ennek ellenére én sajnos gyakran belefarolok abba, hogy robotnak érzem magam. Adok, adok, adok, és ahelyett, hogy ezt egyre inkább értékelnék, egyre többet várnak el tőlem. Még-még-még! Ez egészen addig tud menni, amíg én, mellesleg idióta, meg is akarok ennek az egyre több elvárásnak felelni. Mivel nem húzok határokat, és mániám, hogy mindenkinek jó legyen minden, ezért elég rendesen ki tudják ezt használni az emberek, aztán ha mondjuk azt mondom, hogy ok, ennyi fért bele, eldobnak, mint egy használt pelenkát, és bele is kakilnak még egy jókorát előtte, hogy büdös is legyen. (micsoda jó hasonlataim vannak, mióta van gyerekem, hihi :) )

Ezt a viselkedést nem tudom megérteni, de biztosan azért kapom az élettől az ilyen helyzeteket, hogy megtanuljam végre, amit meg kell, de vajon mit? Azt, hogy ne csináljak semmit ingyen? Ez nem fog menni. Vagy azt, hogy ne várjak el semmit? Akkor hogyan és miért csináljam? 

A legnagyobb elvárások egyébként pont magammal szemben vannak, nehéz saját magamnak a maximalizmusom miatt megfelelni. Nem tudom lazán kezelni a dolgokat, és teljesen képes vagyok kifacsarni magam, utána meg rájövök, hogy komolyan ezért csináltam? Ezért adtam ennyit, hogy ha már nem bírom, akkor szembeköpjenek? Bocsánat a kemény szavakért, de ha nem is sűrűn, volt már rá példa az életemben. Az is érdekes egyébként, hogy mindig a nagyon lelkesek tudnak extrém fordulatokat venni. Most már az ilyen emberekkel elég nagy távolságot tartok, mert rájöttem, hogy nagyon kompenzálnak dolgokat, és az egyik nap még én vagyok a fantasztikus salsa királynő, másik nap meg már csak egy hülye picsa (bocccsss), mert nem voltunk esetleg egy véleményen.

Úgy érzem, hogy meg kell tanulnom, hol vannak a határok. Meddig tudok valamit mindenféle elvárás nélkül csinálni, hol vannak az én határaim. Valamint azt is meg kell tanulnom, hogy reagálok ezekre a helyzetekre, ha mégsem úgy alakulnak a dolgok, ahogy én elképzeltem. Sajnos nagyon a szívemre veszem az ilyen helyzeteket, de legalább tudom, hogy ezen kell dolgoznom. :)

Szóval jó, hogy szembejött ez az idézet, bizonyára nem véletlen. :)

Mosolygós hosszú hétvégét! :)
Lili

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése